In Fashion Utrecht

Jeans: still going strong!

Als je mij zou vragen wat mijn favoriets kledingstuk is, dan zal het antwoord zijn: jeans. Onverwoestbaar, mooi en aantrekkelijk. Zelf heb ik diverse soorten en modellen in mijn kledingkast liggen. In tegenstelling tot de verhalen die ik weleens hoor, was ik mijn jeans wél regelmatig. Er zijn diehard denim fans die afzien van wassen uit vrees voor kwaliteitsverlies. Zij gooien hun jeans liever in de vriezer.

Flowerpower

De spijkerbroek werd bekend in Europa door de Amerikaanse soldaten die in de tweede wereldoorlog spijkerbroeken droegen. Bekende filmsterren als John Wayne en James Dean waren echte spijkerbroek liefhebbers. Zo kwam het dat ook in Nederland de spijkerbroek in het straatbeeld verscheen. Dat was begin jaren vijftig. Het waren eerst de mannen die het blauwe kledingstuk droegen. Voorzichtig aan kwamen ook de modellen voor vrouwen op de markt. Die hadden een rits aan de zijkant. Het waren de hippies die in de jaren zestig de jeans tot de norm verhieven. Zij droegen het kledingstuk feitelijk als een vorm van protest. Urenlang waren zij bezig met het versieren van hun broeken met kralen en geborduurde stiksels, liefst in de vorm van bloemen. Nu gaan er in Nederland jaarlijks meer dan vijftien miljoen spijkerbroeken over de toonbank. Er zijn steeds meer verschillende soorten en merken jeans.

Klinknagels

De allereerste spijkerbroek is ontworpen door Levi Strauss. Strauss emigreerde in 1847 van Duitsland naar de Verenigde Staten waar hij in San Francisco een winkel opende waar hij begon met het maken van broeken van canvasdoek. Zijn business liep niet. Straus ging daarom over op een andere stof: denim, een soort katoen. De stof was ijzersterk en werd immens populair onder mijnwerkers. Later werden de zakken verstevigd met klinknageltjes. Dat zijn kleine spijkertjes. Dat was in 1873. De jeans werd vooral gekocht door hardwerkende mannen: boeren, cowboys en spoorwegarbeiders. Later werd de spijkerbroek algemeen goed: een casual kledingstuk voor iedereen.

Merken

Toen het patent op de broek was verlopen (1891), stonden de fabrikanten startklaar om de spijkerbroek na te maken. Nu zijn er talloze producenten met elk een eigen collectie spijkerbroeken. Sommige mensen zijn merkvast terwijl het voor anderen totaal niet uitmaakt, als de broek maar lekker zit. Zelf ben ik nu al een flink aantal jaren merkvast: Pall Mall kleding is favoriet bij mij. Het is een merk met een historie. Ik hou van de functionele en robuuste uitstraling van PME jeans. Ik koop mijn kleding van PME Legend en Pall Mall online in de webshop van VT. Je kunt ook de winkel in Weert bezoeken, waar je een keuze kan maken uit de enorme voorraad.

Exit mobile version